Για αυτό σύμφωνα με αυτά τα κατάστιχα το Λιοντάρι εμφανίζεται να αποτελείται από ένα κέντρο (πόλη/επαρχία) και από 56 χωριά.
Στο Λιοντάρι υπάρχουν δύο συνοικίες (mahalle) που ονομάζονται Nikola Salamonu και Theodoris Karaca. Όλοι οι κάτοικοι αυτών των συνοικιών είναι Ρωμιοί και μόνο στην πρώτη συνοικία στο κάστρο του Λεονταριού βλέπουμε να υπάρχει ένας μουσουλμάνος. Στην πρώτη συνοικία υπάρχουν 113 χριστιανικά σπίτια (οικογένειες), 4 χήρες (bive) και ένας εργένης (mücerred). Στην δεύτερη συνοικία το σύνολο των κατοίκων είναι χριστιανοί και υπάρχουν 72 σπίτια και 14 χήρες. Συνολικά υπάρχουν 186 σπίτια, ένας εργένης και 18 χήρες. Τα έσοδα του κέντρου της πόλης, του Λιονταριού, φαίνεται να κατοχυρώνονται ως ‘χας’ στον στρατιωτικό διοικητή σαντζακιού (mirliva) Sinan Bey. Το σύνολο του φόρου των δύο συνοικιών είναι 31542 άσπρα. Το ότι υπάρχουν μουσουλμάνοι στρατιώτες στο κάστρο αλλά που δεν καταγράφονται στα κατάστιχα το καταλαβαίνουμε από το πρώην μοναστήρι στο κέντρο του Λιονταριού το οποίο στην απογραφή του 1461 έχει πλέον καταγραφεί ως τζαμί.
Παρατηρούμε επίσης ότι ο ιμάμης του τεμένους ο Mevlana Muhiddin ημερησίως παίρνει 4 άσπρα για να ασκεί και τα καθήκοντα του καδί. Αυτό έχει σημασία επειδή μας δίνει την ευκαιρία να κατανοήσουμε πως οργανώνεται η δικαστική αρχή.
Το 1461 πέρα από το κέντρο του Λιονταριού υπάρχουν στην περιοχή και 56 χωριά. Οι κάτοικοι των 47 χωριών είναι αρβανίτες και των 9 είναι Ρωμιοί. Παρόλο που στην Οθωμανική αυτοκρατορία οι άνθρωποι συνήθως προσδιοριζόταν και καταγραφόταν σύμφωνα με την θρησκεία τους, στα κατάστιχα του Μοριά, στα πρώτα κατάστιχα που καταγράφτηκαν, βλέπουμε ότι οι κάτοικοι χαρακτηρίζονται πέρα από το θρήσκευμά τους και με την εθνική τους ταυτότητα με χαρακτηρισμούς όπως ‘an cemaat-i Arnavudan’ (από την κοινότητα των Αρβανιτών) και ‘an cemaat-i Rumiyan’ (από την κοινότητα των Ρωμιών). Αυτό θα πρέπει να εφαρμόστηκε για να τονιστεί η διαφορά του φόρου (ispençe) μεταξύ πιο φτωχών ορεινών χωριών των Αρβανιτών και των πιο εύπορων χωριών των Ρωμιών που ήταν πλησιέστερα στην θάλασσα και στις εύπορες πεδινές περιοχές. Βλέπουμε ότι από τους κατοίκους των ορεινών χωριών εισέπρατταν 20 άσπρα, ενώ 25 άσπρα από χωριά που είχαν μεγαλύτερα έσοδα. Στο πίνακα που ακολουθεί βλέπουμε τα χωριά της επαρχίας του Λιονταριού, την εθνική τους σύσταση και τον φόρο που πλήρωσαν, όπως αυτά καταγράφηκαν στο κατάστιχο του 1461.
-->
ΕΠΑΡΧΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΗ ΛΙΟΝΤΑΡΙΟΥ
Βιβλίο
|
Σελίδα
|
Όνομα Κατόχου Dirlik
|
Οικισμός
|
Σημερινό όνομα
|
Εθνικοτητ.
|
Έσοδα
|
TT10
|
101
|
Hassa-i Sinan Bey bin Elvan, mirliva-i vilayet-i Mora
|
Nefs-i Leondar
|
Λεοντάρι
|
R
| |
TT10
|
101
|
Mahalle-i Nikola Salamonu
|
R
| |||
TT10
|
102
|
Mahalle-i Teodoris Karaca
|
R
|
31542
| ||
TT10
|
104
|
Karye-i Maji
|
A
|
625
| ||
TT10
|
104
|
Karye-i Aya Yorgi
|
Αγ. Γεώργιος
|
R
| ||
TT10
|
104
|
Mahalle-i Teodoris Simios
|
R
| |||
TT10
|
105
|
Mahalle-i Yorgi Simios
|
R
|
31428
| ||
TT10
|
108
|
Karye-i Lonkanik
|
Λογγανίκος
|
R
|
7220
| |
ΤΤ10
|
109
|
Karye-i Guverenas
|
R
|
3222
| ||
TT10
|
109
|
Karye-i Koçiça
|
R
|
2747
| ||
ΤΤ10
|
110
|
Karye-i İksifya
|
A
|
506
| ||
TT10
|
110
|
Karye-i Yani Diyavoliçi
|
Διαβολίτσι
|
A
|
640
| |
TT10
|
110
|
Karye-i Mimli
|
A
|
528
| ||
TT10
|
111
|
Karye-i Evzenati
|
A
|
458
| ||
ΤΤ10
|
111
|
Karye-i Aleksi Manesi
|
Μάωεσι = Ψηλή Βρύση
|
A
|
857
| |
ΤΤ10
|
111
|
Karye-i Yorgi Maji
|
A
|
691
| ||
ΤΤ10
|
112
|
Karye-i Yani Lata[1]
|
Λάτα
|
A
|
1418
| |
TT10
|
112
|
Karye-i Nikola Makrişiya[2]
|
Μακρίσια
|
A
|
534
| |
TT10
|
112
|
Karye-i Mazi Plaşa
|
A
|
428
| ||
TT10
|
113
|
Karye-i Domanika Beluşi
|
Μπελούση[3]
|
A
|
284
| |
TT10
|
113
|
Karye-i Dimitri Maçuni[4]
|
Ματζούνη
|
A
|
256
| |
TT10
|
113
|
Karye-i Duka[5] Plaşa
|
Δούκα
|
A
|
240
| |
TT10
|
113
|
Karye-i Mihal Manesi
|
A
|
475
| ||
ΤΤ10
|
113
|
Karye-i Mihal Zora
|
A
|
523
| ||
ΤΤ10
|
114
|
Karye-i Pavlo Doci
|
A
|
238
| ||
TT10
|
114
|
Karye-i Mangeşi Burlaşa[6]
|
Μπουρλάς
|
A
|
528
| |
TT10
|
114
|
Karye-i Yorgi Muzaki
|
Μουζάκι = Περπατάρι
|
A
|
284
| |
TT10
|
114
|
Karye-i Gulyamo Arkiropulo
|
A
|
658
| ||
TT10
|
115
|
Karye-i Teodoro Zupato
|
Ζουμπάτα
|
A
|
340
| |
TT10
|
115
|
Karye-i İlya Maji
|
A
|
214
| ||
TT10
|
115
|
Karye-i Lazaro Zupato
|
A
|
334
| ||
TT 10
|
115
|
Karye-i Petro Doriza
|
Δόριζα
|
A
|
770
| |
TT 10
|
115
|
Karye-i Lala Diyavoliçi
|
A
|
577
| ||
TT10
|
116
|
Karye-i Zupano Buryaliş
|
A
|
558
| ||
TT10
|
116
|
Karye-i Yani Jora
|
A
|
226
| ||
TT10
|
116
|
Karye-i Doskesi[7]
|
Τόσκεσι
|
A
|
186
| |
TT10
|
116
|
Karye-i İstoya Velomiri
|
A
|
175
| ||
TT10
|
116
|
Karye-i Yani Muzaki
|
Μουζάκι
|
A
|
511
| |
TT10
|
117
|
Karye-i Nikola Sirgi
|
Σύρτζι=Σύρριζον
|
A
|
854
| |
TT10
|
117
|
Karye-i Lazar Paloni
|
A
|
1087
| ||
TT10
|
117
|
Karye-i Yorgi Muzaki
|
A
|
412
| ||
ΤΤ10
|
117
|
Karye-i Andriya Pupuka
|
Μπούμπουκα
|
A
|
217
| |
TT10
|
118
|
Karye-i Yani Kankadi
|
A
|
1280
| ||
ΤΤ10
|
118
|
Karye-i Lazaro Klisora
|
A
|
707
| ||
TT10
|
118
|
Karye-i Marti Çaşi
|
Τσάσι
|
A
|
381
| |
TT10
|
118
|
Karye-i Kokno Marti
|
A
|
717
| ||
TT10
|
119
|
Karye-i Barbuçi
|
A
|
216
| ||
ΤΤ10
|
119
|
Karye-i Hersoviri Kozma
|
A
|
234
| ||
ΤΤ10
|
119
|
Karye-i Terma Aşpata
|
A
|
439
| ||
ΤΤ10
|
119
|
Karye-i Dima Rala
|
A
|
196
| ||
TT10
|
119
|
Karye-i Yani Dara
|
Δάρα
|
A
|
687
| |
TT10
|
120
|
Karye-i Yorgi Manesi
|
A
|
126
| ||
TT10
|
120
|
Karye-i Gin Kondostavlo Manesi
|
A
|
836
| ||
TT10
|
120
|
Karye-i Lazaro Kuvela
|
Κουβέλια
|
A
|
683
| |
TT10
|
120
|
Karye-i Veliza
|
A
|
1064
| ||
TT10
|
121
|
Karye-i Makrisa Ustruza
|
Στρούζα
|
A
|
705
| |
ΤΤ10
|
121
|
Karye-i Dimiçana
|
Δημητσάνα
|
R
|
10447
| |
ΤΤ10
|
123
|
Karye-i Kokora
|
Κοκκορα
|
R
|
881
| |
TT10
|
124
|
Karye-i Çarnohlu
|
R
|
787
| ||
TT10
|
124
|
Mezraa-i Lorato Koçi Kunbitekra
| ||||
1/14662
|
84
|
Timar-ı İbrahim, Engürüs, an cemaat-i mehteran-ı hayme, ser asker-i Vumiro ve Krevukor.
|
Karye-i Trepon
|
R
|
1477
| |
1/14662
|
84
|
Karye-i Amuri
|
R
|
359
| ||
1/14662
|
84
|
Mezraa-i Veligoşti
|
Βελιγοστή
|
R
| ||
85
|
Karye-i Pavla
|
Παύλια
|
R
|
2609
|
[1] Χωριό με το όνομα Λάτα παρατηρείται και στην Ενετική καταγραφή του 1689. Βλ. Β. Παναγιοτόπουλος, Πληθυσμός και Οικισμοί της Πελοποννήσου 13ος-18ος Αιώνας,Αθήνα 1985, σ. 227.
[2] J. Georgakas-A. McDonald, «Place Names of Southwest Peloponnesus », Register and İndexes, Πελοποννησιακά, VI (1968), σ. 186.
[3] J. Georgakas-A. McDonald, «Place Names of Southwest Peloponnesus », Register and İndexes, Πελοποννησιακά, VI (1968), σ. 204.
[4] J. Georgakas-A. McDonald, «Place Names of Southwest Peloponnesus », Register and İndexes, Πελοποννησιακά, VI (1968), σ. 190.
[5] Βλ. Β. Παναγιοτόπουλος, Πληθυσμός και Οικισμοί της Πελοποννήσου 13ος-18ος Αιώνας,Αθήνα, 1985, σ.297.
[6] J. Georgakas-A. McDonald, «Place Names of Southwest Peloponnesus », Register and İndexes, Πελοποννησιακά, VI (1968), s. 209.
Στο ελληνικό χωριό Ayo Yorgi βλέπουμε δύο γειτονιές, την Theodoris Siminos και την Yorgi Siminos όπως και ένα μοναστήρι. Στο χωριό υπάρχουν 226 σπίτια, 41 άγαμοι και 16 χήρες. Όσο και αν δεν αναφέρεται ότι το χωριό είναι ελληνικό αυτό γίνεται αντιληπτό από τα ονόματα όπως Yorgi Papa Andropulo, Nikola Arhilopulos, τα οποία είναι χαρακτηριστικά. Πάντως υπάρχουν και σποραδικά ονόματα όπως Manesi και Vuçara τα οποία τα χρησιμοποιούν συνήθως οι Αρβανίτες. Αυτό το χωριό έρχεται πρώτο στην φορολογία με 31428 άσπρα μέσα σε όλα τα χωριά της επαρχίας του Λιονταριού. Τα άλλα Ρωμαίικα χωριά είναι τα εξής: το Lonkanik με 7220 άσπρα, 78 σπίτια, 4 άγαμους και 6 χήρες, το Guverenas με 29 σπίτια και 2 χήρες, το Koçiça με 21 σπίτια, 2 άγαμους και 3 χήρες, η Δημητσάνα με 142 σπίτια, 31 άγαμους και 13 χήρες, η οποία έρχεται δεύτερη σε έσοδα μετά από το Αyo Yorgi με 10447 άσπρα, το Kokora με 9 σπίτια, το Çarnohlu με 10 σπίτια, το Trepon με 13 σπίτια, το Amuri με 3 σπίτια και το Pavla με 11 σπίτια και 9 άγαμους.
Τα υπόλοιπα χωριά της επαρχίας του Λιονταριού είναι Αρβανίτικα. Τα ονόματα των χωριών μάλλον προκύπτουν από τους προύχοντες του χωριού. Π.χ., τέτοια ονόματα είναι τα εξής: Aleksi Manesi, Nikola Makreşiye, Dominika Beluşi, Dimitri Maçuni, Duka Plaşa, Yani Muzaki, Theodoro Zupato, Marti Çaşi, Mangeşi Burlaş. Γενικά τα αρβανίτικα χωριά αριθμητικά αν και είναι πολυπληθέστερα, οικονομικά υστερούν σε σχέση με τα ρωμαίικα χωριά. Τα ρωμαίικα χωριά εξασφαλίζουν 92999 άσπρα από το συνολικό φόρο ο οποίος είναι 122902, ενώ τα αρβανίτικά χωριά μόνο 29903. Πληθυσμιακά στην επαρχία του Λιονταριού βλέπουμε 1053 σπίτια (οικογένειες) από τα οποία τα 718 είναι ρωμαίικα και τα 435 αρβανίτικα. Σε αυτούς τους αριθμούς πρέπει να προστεθούν και 58 άγαμοι και 47 χήρες από αρβανίτες, και 95 άγαμοι και 60 χήρες ρωμιοί.
Πηγή >>